آخرین اخبار

حضور طلاب برای تبلیغ انتخابات سابقه دارد | به روحانیت به خاطر همین رفتار‌ها آسیب دیده است | هرکسی می‌خواست به جلیلی رأی بدهد، دور اول رأی داده است

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره میزان رای‌آوری جلیلی از طریق تبلیغ طلاب به رویداد۲۴ می‌گوید: «آقای جلیلی یک سقف رأی ایدئولوژیک دارد و هرکسی می‌خواست به ایشان رأی دهد، رأی داده است. اتفاق جدیدی با این تبلیغات برای ایشان نمی‌افتد؛ فقط بخشی از این افراد امید دارند که با رئیس‌جمهور‌شدن جلیلی، هوای آن‌ها را داشته باشند.»

اشتراک گذاری
14 تیر 1403
کد مطلب : 14391

«توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ » در گفتگو با محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تبلیغات طلاب برای جلیلی را بررسی می‌کند:

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره میزان رای‌آوری جلیلی از طریق تبلیغ طلاب به توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ می‌گوید: «آقای جلیلی یک سقف رأی ایدئولوژیک دارد و هرکسی می‌خواست به ایشان رأی دهد، رأی داده است. اتفاق جدیدی با این تبلیغات برای ایشان نمی‌افتد؛ فقط بخشی از این افراد امید دارند که با رئیس‌جمهور‌شدن جلیلی، هوای آن‌ها را داشته باشند.»

حضور طلاب برای تبلیغ انتخابات سابقه دارد| آسیب‌هایی که به روحانیت وارد شده، به خاطر همین رفتار‌ها بوده است | هرکسی می‌خواست به جلیلی رأی بدهد، دور اول رأی داده است

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ | امیرحسین جعفری: چند روز قبل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور طی پیام اعلام کرد که حوزه تمام ظرفیت‌های خود را برای تبلیغات به کار بگیرد. پس از آن معاونت آموزش حوزه علمیه قم نیز کلاس‌های درس طلاب را به همین علت تعطیل کرد. به موازات این صحبت‌ها، تصاویر متعددی از حضور طلاب برای تبلیغات انتخاباتی در روستا‌ها منتشر شد. تا اینجای کار چندان مشکلی وجود نداشت اما زمانی مسأله حساس شد که طلاب به نفع یک کاندیدا خاص شروع به تبلیغ کردند. تبلیغی که با تلفیق مباحث دینی همراه بود و بر روی قشر مذهبی روستایی تا حدی اثر دارد. «قرارگاه مردمی امتداد شهید» در پیامرسان ایتا، یکی از مراکز مجازی است که هماهنگی‌های مربوط به اعزام طلاب را انجام می‌دهد. تداوم تلاش طلاب برای تبلیغ به نفع جلیلی، بخشی از جامعه روحانیت را نیز نگران کرده است.

حجت الاسلام محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، معتقد است که این اقدام سابقه داشته و به اعتبار حوزه آسیب می‌رساند؛ وی در این باره به «توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ » می‌گوید: «این اقدام سابقه داشته است. خرداد ۱۴۰۰ هم تصاویری پخش شد که طلبه‌ها در روستا‌ها، تبلیغات می‌کردند. به طور کلی این کار بیشتر از اینکه به حوزه‌ها مربوط باشد، به ستاد‌های ایدئولوژیک-سیاسی مسئولان احزاب برمی‌گردد. البته حوزه علمیه تلاش کرد که خود را حفظ کند و به همین دلیل هم مدیرانشان پیام دادند که از شخص خاصی حمایت نمی‌کنند. اینکه اعتبار حوزه پایین آمده، بخش زیادی از آن به خاطر سوءاستفاده نقاط مختلف از روحانیت و دین بوده است. ابزار روحانیت در کوتاه‌مدت به نفعشان است اما در هر موضوعی که پیش آمده، مشکلات بیشتری برای آن‌ها پیش آمده است. آسیب‌هایی که به روحانیت وارد شده، به خاطر همین رفتار‌ها بوده است.»


بیشتر بخوانید:

جلیلی هرگز دیپلمات نبوده و کارش تجسس‌ در زندگی خصوصی مردم بوده و هست | جلیلی یک متوهم است که اصلا دیپلماسی بلد نیست | قصد ندارم مسئول سیاست خارجی باشم

ارسال پیامک وسیع به روحانیون: علیه پزشکیان تبلیغ کنید، ۲ میلیون تومان هدیه بگیرید


وی در ادامه بیان می‌کند که رأی ایدئولوژیک جلیلی کسب شده و با این کار‌ها آرا جدیدی کسب نمی‌شود؛ او می‌گوید: «جامعه مخاطب این طلاب فرق می‌کند؛ این‌ها از عناوین و مفاهیم دینی هم در تبلیغشان استفاده می‌کنند. این‌ها با تلفیق مفاهیم دینی مطرح می‌کنند که در صورت رأی نیاوردن فرد فوق، مفاسد رشد خواهد کرد. بخشی از جامعه و مخاطبین ویژه این افراد ممکن است از این حرف‌ها تأثیر بگیرند. البته آقای جلیلی یک سقف رأی ایدئولوژیک دارد و هرکسی می‌خواست به ایشان رأی دهد، رأی داده است. اتفاق جدیدی با این تبلیغات برای ایشان نمی‌افتد؛ فقط بخشی از این افراد امید دارند که با رئیس‌جمهور شدن جلیلی، هوای آن‌ها را داشته باشند.»

ابطحی درباره تأثیر بخش تحریمی بر بالا بردن مشارکت معتقد است: «آقای جلیلی رأی بالاتر از دور اول ندارد و هیچ نقطه‌ای نیست که ایشان سراغ آن نرفته باشد. دو مجموعه در رأی تأثیر گذارند. اول مجموعه تحریمی‌هایی که به خاطر مشکلات حکومت، خون کشته‌شده‌ها، حجاب و… قهر کرده‌اند. یک مجموعه دیگر که کمتر دیده می‌شوند، مجموعه‌های متدینین سکولار‌اند. آن‌ها معتقدند که حکومت در حال ضربه زدن به دین است و نباید در امور حکومتی دخالت کنند. این طیف کمتر دیده می‌شوند اما ظرفیت رأی خوبی دارند ولی به راحتی رایشان برنمی‌گردد.»

حضور روحانیت در روستا‌ها و شهر‌های کوچک، برای بخشی از جامعه قابل توجه است اما جلیلی و پزشکیان هر دو توان خود برای رای‌آوری را نشان دادند. جلیلی تصور می‌کند جامعه با دیالوگ‌های مذهبی تحت تأثیر او قرار می‌گیرد و با سبک تأثیرگذاری دینی، می‌تواند رأی جمع کند؛ در حالیکه آرا خاکستری، بیشتر از تمام این‌ها تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =